Gratis guide – Effektiv og skalérbar administration med RPA
Hent vores gratis guide, og bliv klogere på, hvad RPA er og kan gøre for din virksomhed.
Hent guiden her24. juni 2020
24. juni 2020
Virksomheder, som investerer i digitalisering, er mere produktive, mere effektive, og vokser hurtigere end andre virksomheder! Det er konklusionen i flere uafhængige analyser fra blandt andet Væksthus Syddanmark og PwC.
Digitalisering er en vindersag. Syv ud af 10 virksomheder oplever gevinst ved digitalisering - de siger, at udbyttet er større end omkostningen. Flere undersøgelser viser, at virksomheder med en digital strategi klarer sig betydeligt bedre end virksomheder uden.
Væksthus Syddanmark har i samarbejde med Region Syddanmark foretaget en barometerundersøgelse, der viser, at hver tredje af de små og mellemstore virksomheder (SMV) i Syddanmark er lavt digitaliserede. Ydermere viser barometeret også følgende misforståelse; 50% af virksomhederne mener selv, at de er højt digitaliserede, men når der bliver spurgt ind til deres digitale teknologier og processer, viser det sig, at det kun er 18%, som er højt digitaliserede.
På samme måde har PwC foretaget en pulsmåling, hvor næsten 400 danske erhvervspersoner fra SMV’er har deltaget. Målingen viser, at 47% af de, som har digitaliserede produkter eller ydelser, har øget deres omsætning i høj eller meget høj grad. Det samme gør sig gældende for 46% af de, som har investeret i digitalisering i forbindelse med salg eller markedsføring.
For at SMV’ere skal lykkes med digitalisering, er der tre områder, som ifølge de deltagende i undersøgelsen fra PwC, er afgørende:
49% mener, at arbejdet med digitalisering skal prioriteres af virksomhedens ledelse og beslutningstagere.
44% siger, at det kræver, at virksomheden har de rette digitale kompetencer.
40% påpeger, at virksomheden bør have de rette ressourcer, så digitaliseringsinitiativer kan prioriteres og gennemføres.
SMV’erne har store ambitioner om at skabe vækst med digitalisering. Dette er afgørende for, at de kan forblive konkurrencedygtige på et marked, hvor nye konkurrenter hurtigere opstår pga. nye teknologier.
Som ved alt andet nyt og ukendt, opstår der selvfølgelig spørgsmål. Dette er også tilfældet med digitalisering i små og mellemstore virksomheder. Hvor skal man starte? Er det markedsføringen, der skal digitaliseres? Skal produktionen automatiseres? Skal dine produkter være digitale?
For mange opstår bekymringen, om der bruges en masse ressourcer på at opsætte mål og indsat-ser for digitalisering, der i sidste ende blot ender med at overhales indenom af den daglige drift. Bekymringen skal tages alvorligt. Digitaliseringsstrategien kan nemlig nemt blive nedprioriteret, på grund af travlhed, eller fordi digitaliseringen er udfordrende og stiller krav til virksomheden, som I ikke nødvendigvis kan imødekomme.
Men det gælder om at komme i gang, og strategien er prioritering. Det handler om, at I får udviklet en digital kultur i din virksomhed.
Hos Digital Process hjælper vi små og mellemstore virksomheder med at automatisere manuelle rutineopgaver med kontorrobotter – også kaldet Robotic Process Automation eller RPA.
Kom billigt og hurtigt i gang
Prøv en kontorrobot og mærk hurtigt værdien
Hold dig orienteret
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til, hvordan kontorrobotter kan hjælpe din virksomhed til vækst og udvikling.