Artikel

11. marts 2021

Hvorfor automatisere en proces?

11. marts 2021

Enhver virksomhed stræber efter at have en effektiv administration for at være konkurrencedygtig i en global markedsøkonomi. Samtidigt er virksomheder udfordret på stigende lønomkostninger, tunge manuelle processer og mangel på kvalificeret arbejdskraft. De fleste virksomheder har ingen eller forældede arbejdsinstruktioner. Arbejdet udføres i høj grad manuelt og opgaverne løses forskelligt af de forskellige medarbejdere. Dette danner grobund for fejl og ineffektive arbejdsgange.

Automatisering af de administrative opgaver er nøglen til at kunne skabe en mere effektiv og skalérbar forretning, så man kan fokusere på at skabe profitabel vækst.

Læs mere om fordelene her.

Hvilke processer er velegnet til RPA?

Der er nogle bestemte krav, som skal være opfyldt, for at en proces kan automatiseres. Forretnings-processer med høj grad af variation og mange udfaldsrum er ikke egnet. Derimod er processer, der er regelbaseret og repeterbare meget egnet til automatisering. RPA har således størst værdi i forbindelse med repeterbare højvolumen processer. Du kan læse mere om, hvilke processer der kan automatiseres her

Hvad gør robotten?

Robotten efterligner menneskelige handlinger, men er meget mere effektiv og laver, modsat mennesker, ingen fejl. Den arbejder i alle relevante IT-systemer, interne som eksterne, på samme måde som jeres medarbejdere gør det. Det betyder at, der udover robotsoftwaren ikke skal ændres i eksisterende IT-infrastruktur. RPA-teknologien er endvidere velegnet til at bygge bro mellem IT-systemer, herunder også eksterne systemer og portaler, såsom kunder, leverandører og offentlige myndigheder. Læs mere her.

Hvor anvendes robotter?

Historisk startede RPA med at blive anvendt i økonomiafdelinger, men i dag ser vi, at RPA anvendes i samme grad i alle virksomhedens afdelinger på tværs af hele værdikæden. Du kan læse mere om anvendelsen her og hvor gratis potentialetjek her.

Er RPA kunstig intelligens og machine learning?

RPA er ikke kunstig intelligens og machine learning, men vi ser at RPA software leverandørerne integrerer kunstig intelligens (AI) og machine learning (ML) i deres software. Derfor vil der på sigt opstå mere intelligente robotter, som vil forøge mulighederne for automatisering. Eksempelvis findes der i dag RPA løsninger hvor machine learning bruges i faktureringsprocessen. Når robotten ser en faktura den ikke kan genkende, sendes fakturaen til en medarbejder, som klassificerer fakturaen. Næste gang robotten ser en lignende faktura kan den genkende fakturaen og behandle den. Robotten har lært, det kaldes machine learning, og det er en form for kunstig intelligens. Robotten er som udgangspunkt ”dum” og kan ikke selv tænke sig til, hvad det er for en faktura.

Er RPA det samme som en makro?

På mange måder minder RPA om en makro, som vi kender det fra Excel. Forskellen er, at RPA kan operere på tværs af mange forskellige systemer og i mange typer af dokumenter. På den måde kan RPA robotten kopiere det administrative arbejde, trin for trin, klik for klik, præcis som medarbejderen udfører processen, igen, så længe det er regelbaseret.

Hvordan kommer man i gang med RPA?

Det er nemt og hurtigt at komme i gang med RPA. Der er 3 vigtige faser, når man vil i gang med RPA. Fase 1: Tænk stort, fase 2: Start småt og fase 3: Skalér hurtigt. det med omtanke. Læs mere i vores gratis guide ”8 trin – Sådan kommer du i gang med RPA” her.

Hvilken RPA software skal jeg vælge?

Der er mange udbydere af RPA software på markedet. De har alle deres styrker og svagheder. Vi anbefaler, at du tester om RPA softwaren kan virke i alle de vigtigste systemer og dokumenter, du tænker at anvende. Læs mere om RPA software her.

Hvad er tilbagebetalingstiden?

Mange spørger, hvornår det kan betale sig at benytte en robot. Generelt gælder det, at jo flere gentagelser og jo flere regler processen indeholder, jo mere mening giver det at indføre en robot. Man vil dog opleve, at når man har anskaffet en robot, så vil man lægge flere processer ind på den. Har man en proces, som skal være 100% korrekt, så vil man også benytte robotten til den selvom der er få gentagelser eller simple regler. Læs mere i vores blogindlæg ”Hvornår kan det betale sig at automatisere en proces med RPA?” her.

Hos Digital Process hjælper vi små og mellemstore virksomheder med at automatisere manuelle rutineopgaver med kontorrobotter – også kaldet Robotic Process Automation eller RPA.

Kom billigt og hurtigt i gang

Prøv en kontorrobot og mærk hurtigt værdien

Åbningstider

Mandag - Fredag08:00 - 16:00

Support

support@digitalprocess.dk

Hold dig orienteret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til, hvordan kontorrobotter kan hjælpe din virksomhed til vækst og udvikling.

Skriv venligst dit navn
Skriv venligst din email Skriv venligst din email

Øget
skalérbarhed

Håndtering af øget eller skiftende aktivitetsniveau

 

Forbedret
produktivitet

Mere tid til værdiskabende opgaver.

 

Øget
medarbejdertilfredshed

Fokus på selvudviklende opgaver.

 

Forbedret
kundeoplevelse

Hurtigere levering og reduktion i fejl.