Artikel

11. marts 2021

Hvad med medarbejderne i forbindelse med procesautomatisering?

11. marts 2021

En almindelig reaktion på ordene ’robot’ og ’optimering’ er, at nu skal der ”rulle hoveder”. Men sådan oplever vi det ikke hos vores kunder. Faktisk tværtimod.

Når du overvejer procesautomatisering, er det for at styrke din virksomheds konkurrenceevne og skabe vækst – og det indebærer ikke afskedigelse af medarbejdere, men en effektivisering af deres arbejdsopgaver. Så når en robot udfører en rutineopgave, frigiver det menneskelige ressourcer til andre mere værdiskabende opgaver i virksomheden.

De nye opgaver, som medarbejderne får, er mere interessante, hvilket giver større medarbejdertilfredshed og åbner for plads til kreativitet.

Kort sagt: RPA gør det muligt for dig og din virksomhed at fokusere på værdiskabende aktiviteter.

Medarbejderne spiller en vigtig rolle i RPA

Vores erfaring er, at det er vigtigt at du involverer og informerer dine medarbejdere om RPA-processen netop for at imødekomme ovennævnte frygt. Det, der ikke bliver sagt, er ofte det, som bliver tolket mest på. Så jo mere tydelig du er om, hvorfor du gør, som du gør, jo mere trygge bliver medarbejderne. Og det kan være afgørende for at få succes med sit RPA-projekt.

Fokus på forandringsledelse

Et RPA-initiativ hvor i automatiserer en lang række administrative rutineopgaver, medfører store ændringer i en organisation. Disse forandringer skal ikke undervurderes. Forandringsledelse bør derfor altid have topprioritet. Efterhånden som medarbejdere får tid til nye arbejdsopgaver, er det vigtigt at få disse defineret. Der kan også sidde medarbejdere, som er skræmte ved tanken om, at de ikke længere skal lave de opgaver, som de trygt har siddet med i flere år.

Medarbejderne har ansvaret for forretningsprocesserne

Det er vigtigt at understrege, at det altid er forretningen og de enkelte medarbejdere, som har ansvaret for processerne, selvom de er automatiseret. Robotten er blot en virtuel assistent, som hjælper dem med den tungeste del af opgaven.

I et andet blogindlæg har vi skrevet om, hvilke kompetencer og ressourcer, det kræver at implementere RPA. Det kan du læse her.

Hos Digital Process hjælper vi små og mellemstore virksomheder med at automatisere manuelle rutineopgaver med kontorrobotter – også kaldet Robotic Process Automation eller RPA.

Kom billigt og hurtigt i gang

Prøv en kontorrobot og mærk hurtigt værdien

Åbningstider

Mandag - Fredag08:00 - 16:00

Support

support@digitalprocess.dk

Hold dig orienteret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til, hvordan kontorrobotter kan hjælpe din virksomhed til vækst og udvikling.

Skriv venligst dit navn
Skriv venligst din email Skriv venligst din email

Øget
skalérbarhed

Håndtering af øget eller skiftende aktivitetsniveau

 

Forbedret
produktivitet

Mere tid til værdiskabende opgaver.

 

Øget
medarbejdertilfredshed

Fokus på selvudviklende opgaver.

 

Forbedret
kundeoplevelse

Hurtigere levering og reduktion i fejl.