Artikel

11. marts 2021

Hvilke kompetencer og ressourcer kræver RPA?

11. marts 2021

Det er vores erfaring, at der er en række afgørende kompetencer, som skal være til stede, hvis du skal have langsigtet succes med RPA. Disse kompetencer er primært fordelt på områderne: 1) Forretningsviden og procesanalyse, 2) IT-kendskab, 3) RPA-teknologi og 4) Samarbejde og kommunikation. Nedenfor kan du se en liste over kompetencerne og de arbejdsopgaver, som der ligger i implementering og vedligeholdelse af RPA i en virksomhed.

Det er derfor vigtigt, at du forholder dig til, hvilke af disse kompetencer, I har internt og hvilke I måske skal købe eksternt. Hvis nogle af kompetencerne kan håndteres internt, er det meget vigtigt, at medarbejderne med kompetencerne også bliver dedikeret til RPA projektet i nødvendigt omfang. Hvis medarbejderne allerede er fuldt booket med den daglige drift, får I ikke meget fremdrift i projektet.

Nedenfor kan du læse om de fire afgørende kompetencer, som skal være til stede i et succesfuldt RPA-projekt:

Kompetencer Arbejdsopgaver
Forretningsviden og procesanalyse Identifikation af egnede processer:
  • Vurdering af RPA forudsætninger
  • Vurdering og beregning af gevinstpotentialet

  • Procesanalyse & design:
  • Kortlægning og optegning af nuværende proces (As-Is)
  • Vurdering af hvilke dele, der kan automatiseres, og hvordan dette gøres mest effektivt og stabilt
  • Design og optegning af fremtidig proces (To-Be)

  • Håndtering af kompleksiteter:
  • Afdækning af kompleksiteter i processen
  • Inddragelse af relevante systemejere
  • IT-kendskab Kendskab til virksomhedens IT-systemer:
  • Undersøge organiseringen af IT-driften
  • Vurdering og beregning af gevinstpotentialet

  • Kendskab til virksomhedens IT-arkitektur:
  • Undersøge systemsammenhænge og afhængigheder
  • Afdækning af datakilder

  • Kendskab til dataflow i processer:
  • Undersøge hvordan data anvendes, dets karakter, livscyklus, mv.
  • Skabelse af nye digital input
  • RPA-teknologi Udvikling og test:
  • Udvikling af processer efter best-practice
  • Designe og udvikle løsninger i softwaren
  • Gennemførelse af forskellige test

  • Styring og monitorering af drift:
  • Afvikling af processerne på mest hensigtsmæssige måde
  • Overvåge kørsler kører som planlagt

  • Vedligehold af processer:
  • Tilretning af processer i forhold til nye arbejdsprocedure og/eller IT-systemer
  • Samarbejde og kommunikation Samarbejde med fageksperter:
  • Kommunikation mellem fageksperter indenfor IT og forretning

  • Forandringsledelse og kommunikation:
  • Kommunikation om hvad robotterne skal bruges til, og hvad værdien er
  • Forandringsledelse af berørte medarbejdere

  • Facilitering af processer:
  • Facilitere tværfaglige workshops, møder, etc.
  • Skabe fremdrift i projektet (projektledelse)
  • Digital process kan hjælpe dig

    Vi tilbyder at hjælpe dig på de områder, som du ikke har tid til eller kompetencer til. Vi har stor erfaring indenfor disse kompetencer, og vi er ikke bundet op af daglig drift. Du kan læse mere om vores ydelser her.

    Hos Digital Process hjælper vi små og mellemstore virksomheder med at automatisere manuelle rutineopgaver med kontorrobotter – også kaldet Robotic Process Automation eller RPA.

    Kom billigt og hurtigt i gang

    Prøv en kontorrobot og mærk hurtigt værdien

    Åbningstider

    Mandag - Fredag08:00 - 16:00

    Support

    support@digitalprocess.dk

    Hold dig orienteret

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til, hvordan kontorrobotter kan hjælpe din virksomhed til vækst og udvikling.

    Skriv venligst dit navn
    Skriv venligst din email Skriv venligst din email

    Øget
    skalérbarhed

    Håndtering af øget eller skiftende aktivitetsniveau

     

    Forbedret
    produktivitet

    Mere tid til værdiskabende opgaver.

     

    Øget
    medarbejdertilfredshed

    Fokus på selvudviklende opgaver.

     

    Forbedret
    kundeoplevelse

    Hurtigere levering og reduktion i fejl.