Artikel

11. marts 2021

Hvilke processer er egnede til RPA

11. marts 2021

Der er mange, som er interesseret i RPA, som stiller sig spørgsmålet: ”Hvad kan vi automatisere?”. I dette blogindlæg kommer vi ind på, hvilke krav, som skal være opfyldt, for at en proces kan automatiseres.

Forudsætningen for at bruge en robot er, at det er en regelbaseret proces, som bruger digitale datakilder. At en proces er regelbaseret betyder, at du kan beskrive, hvad medarbejderen gør, når opgaven løses, og du vil kunne lave et flowdiagram over hændelserne. Datakilder er digitale, når dataene findes i en fil, i et system eller på nettet. Det kunne f.eks. være data i en læsbar PDF-fil, i en Excel-fil, informationer i en database, i et ERP-system eller på en hjemmeside.

Når du tager udgangspunkt i, at ”hvis du kan gøre det med tastatur og mus, så kan du også gøre det med RPA”, så er det næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvad RPA kan bruges til.

Kendetegn ved processer egnet til RPA

Processer som er egnet til RPA skal have et og gerne flere af kendetegnene fra nedenstående illustrationen. I praksis er det oftest de daglige rutineopgaver, som giver mest mening at automatisere. Det er de processer, hvor der bliver brugt mest tid på.

Er der automatiseringspotentiale i alle afdelinger?

Alle afdelinger i en virksomhed har administrative processer, som med fordel kan automatiseres. En kontorrobot er på ingen måde forbeholdt økonomiafdelingen. Du kan finder eksempler på flere processer her.

Automatiseringspotentiale i hele værdikæden

Ved at analysere potentialet for RPA i de forskellige End-to-End processer i værdikæden, vil man opnå et markant højere potentiale end blot at analysere afdeling for afdeling. Det er ofte i overleveringen fra en afdeling til en anden, at der er et stort optimerings- og automatiseringspotentiale.

Robotten kan sættes ind forskellige steder i en proces

Det er ikke alt eller intet med en kontorrobot. Hvis en hel proces ikke kan eller giver mening at automatisere, kan du med fordel indsætte robotten i dele af processen. Robotten kan efter behov indtræde i processen - helt i starten, i slutningen eller undervejs, hvis der er behov for en menneskelig vurdering. Robotten kan også være et parløb mellem medarbejder og robot.

Identifikation af potentielle processer til RPA

Det kan være svært for medarbejderne selv at finde potentielle processer til RPA. Dette skyldes, at opgaverne ofte bliver lavet forskelligt af medarbejderne og ingen har forsøgt at optimere og/eller standardisere processerne. Ofte viser det sig i en analyse med ekstern hjælp, at automatiseringspotentialet er væsentlig større end medarbejderne selv tror. Læs mere om vores gratis potentialetjek her.

Procesoptimering i forbindelse med automatisering

For at opnå det fulde potentiale med RPA, er det vigtigt at tænke procesoptimering og standardisering ind i forbindelse med automatisering af sine processer. Det er ikke givet, at en opgave skal automatiseres præcist som den laves i dag. Det kan være behov for at optimere processen. Optimering kan være nødvendig for at robotten kan arbejde mere effektivt, opnå en større succesrate, eller for overhovedet at sikre robotten har de fornødne forudsætninger for at udfører opgaven, f.eks. et digital input.

I et andet blogindlæg har vi skrevet om, hvornår det kan betale sig at automatisere en proces med RPA. Det kan du læse her.

Hos Digital Process hjælper vi små og mellemstore virksomheder med at automatisere manuelle rutineopgaver med kontorrobotter – også kaldet Robotic Process Automation eller RPA.

Kom billigt og hurtigt i gang

Prøv en kontorrobot og mærk hurtigt værdien

Åbningstider

Mandag - Fredag08:00 - 16:00

Support

support@digitalprocess.dk

Hold dig orienteret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til, hvordan kontorrobotter kan hjælpe din virksomhed til vækst og udvikling.

Skriv venligst dit navn
Skriv venligst din email Skriv venligst din email

Øget
skalérbarhed

Håndtering af øget eller skiftende aktivitetsniveau

 

Forbedret
produktivitet

Mere tid til værdiskabende opgaver.

 

Øget
medarbejdertilfredshed

Fokus på selvudviklende opgaver.

 

Forbedret
kundeoplevelse

Hurtigere levering og reduktion i fejl.