Gratis guide – Effektiv og skalérbar administration med RPA
Hent vores gratis guide, og bliv klogere på, hvad RPA er og kan gøre for din virksomhed.
Hent guiden herAutomatisk verifikation af købers momsnummer, navn og adresse ved EU-salg
Som led i indsatsen mod omfattende momssvindel i forbindelse med EU-salg, skærpede EU-Kommissionen lovgivningen og indførte nye lovkrav pr. 1. januar 2020. Det er derfor vigtigt, at din virksomhed verificerer, om det momsnummer som køber har oplyst, er gyldigt, hvis din virksomhed leverer varer til andre EU-lande.
Du skal desuden også indhente en elektronisk bekræftelse af købers navn og adresse. Verifikationen skal ske på salgstidspunktet, hvilket vil sige hver gang du fakturerer kunden.
Verifikation sker via EU-Kommissionens hjemmeside (VIES). Det er tidskrævende, hvis du har mange EU-transaktioner, da der kun kan valideres ét momsnummer ad gangen. Du kan læse mere om lovkravet på SKATs hjemmeside her
Hvis din virksomhed fakturerer en kunde i et andet EU-land uden moms, og det efterfølgende viser sig, at kunden ikke er momsregistreret, risikerer virksomheden at blive opkrævet dansk moms. Det kan være vanskeligt at få kunden til at betale den danske moms efterfølgende.
For at hjælpe dig med at overholde lovkravet kan validering ske automatiseret med en kontorrobot.
Læs casen: BROEN-LAB får automatisk verificeret momsnumre ved EU-salg
Systemet bliver sat op og kører automatisk. Hvis der skal tilpasses noget specielt til din virksomhed, sørger vi selvfølgelig for det.
Robotten finder dagens EU-salg i ERP-systemet
Robotten tjekker de enkelte momsnumre i forhold til gyldighed, firmanavn og adresse i VIES
Robotten gemmer dokumentation på fællesdrev som .pdf
Robotten sender en mail til en relevant medarbejder med de fundne fejl
Den automatiske validering af EU momsnumre har først og fremmest den fordel, at en detaljeret revision og overholdelse af procedurer og lovgivning sættes i system og foretages ved hvert salg. Du skal ikke selv gøre det hele manuelt.
Derudover er automatiseringen med til at forbedre produktiviteten i virksomheden, da der frigives tid, som kan bruges på værdiskabende opgaver i stedet for rutineopgaver.
Endelig er der også en gevinst ved, at robotten ingen fejl laver og kan arbejde i døgndrift og aldrig bliver syg, så der er garanti for højere effektivitet.
Hos Digital Process hjælper vi små og mellemstore virksomheder med at automatisere manuelle rutineopgaver med kontorrobotter – også kaldet Robotic Process Automation eller RPA.
{{.}}
{{/companyName}} {{#testimonialsCount}}{{.}} anmeldelser
{{/testimonialsCount}}{{.}} stjerner i gennemsnit
{{/averageRating}}Kom billigt og hurtigt i gang
Prøv en kontorrobot og mærk hurtigt værdien