Overholder du de nye lovkrav pr. 1. januar 2020?
Som led i indsatsen mod omfattende momssvindel i forbindelse med EU salg, har EU-Kommissionen skærpet lovgivningen.
Det er derfor vigtigt, at virksomheder der leverer varer til andre EU-lande verificerer, om det momsnummer som køber har oplyst, er gyldigt. Du skal også indhente en elektronisk bekræftelse af købers navn og adresse. Verifikationen skal ske på salgstidspunktet, hvilket vil sige hver gang du fakturerer kunden. Du kan læse mere om lovkravet på SKATs hjemmeside her.
Hvis din virksomhed fakturerer en kunde i et andet EU-land uden moms, og det efterfølgende viser sig, at kunden ikke er momsregistreret, risikerer virksomheden at blive opkrævet dansk moms. Det kan være vanskeligt at få kunden til at betale den danske moms efterfølgende.
Verifikation kan ske via EU-Kommissionens hjemmeside (VIES), og vil være tidskrævende, hvis man har mange EU-transaktioner, da der kun kan valideres ét momsnummer ad gangen.
Overholdelse af lovkravet kan automatiseres med en kontorrobot. Vi har designet processen som nedenfor. Processen kan naturligvis tilpasses til jeres specifikke behov som en ekstra service.
Opgave steps
1. Find dagens EU salg i ERP systemet [Robot]
2. Tjek de enkelte momsnumre i forhold til gyldighed, firmanavn og adresse i VIES [Robot]
3. Dokumentation gemmes på fællesdrev som pdf [Robot]
4. Fundne fejl mailes til medarbejder [Robot]
Gevinster ved automatisering
Standard procedure
Detaljeret revision og overholdelse af procedure og lovgivning
Forbedret Produktivitet
Mere tid til værdiskabende opgaver
Ingen fejl
Robotten laver ingen fejl
Højere effektivitet
Robotten arbejder døgnet rundt og bliver aldrig syg